مقدمه
جیپ یکی از قدیمی ترین کمپانی های آمریکایی است. که در اوایل جنگ جهانی دوم محصولات خود را برای ارتش آمریکا عرضه کرد. بدلیل کیفیت بالای این محصولات پس از جنگ نیز مورد استقبال شدید مردم عادی قرار گرفت. و نمونه های غیر جنگی آن به صورت انبوه خصوصا در ایران مونتاژ شد. در ایران و در دهه 40 به دلیل نا مناسب بودن جاده این خودرو ها بین اقشار مختلف مردم خصوصا جوان ها محبوبیت زیادی پیدا کرد. که حتی الان و در حال حاضر یکی از محبوب ترین خودرو های آفرودی به شمار می رود. این خودرو در مدل های متفاوتی تولید شده است. که می توان به جیپ آهو، جیپ صحرا و جیپ شهباز اشاره کرد. این سه مدل خودرو جز خاطرات و نوستالژی مردم ایران در دهه 60 به شه شمار می رود.
جیپ آهو
محصول کمپانی آمریکایی جیپ که در سال 1330 توسط شرکت بازرگانی جیپ ایران مونتاژ و به بازار عرضه شد. این خودرو در خارج از کشور با نام ” واگونیر ” شناخته می شود. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث تولید و مونتاژ این خودرو در ایران شد. کاهش قیمت این خودرو برای فروش بیشتر و بهتر محصولات جیپ در ایران بود. که نکته مهم و اساسی در این زمینه اینست که با وجود مونتاژ بودن چیزی از کیفیت و ماندگاری این خودرو در ایران کم نشده است.
جیپ آهو به عنوان بک خودرو شاسی بلند با دو مدل اتاق 2در و 4 در بر روی شاسی جیپ اصلی تولید شده است. در گذر زمان جیپ آهو تغییرات بسیاری را داشته است. در سال 1981 میلادی این خودروها به موتور 2.4 لیتری با گیربکس 4 سرعته مجهز شده است. دلیل انجام این تغییر تبدیل جیپ آهو به یک خودروی دوستدار محیط زیست و کمتر شدن آلاینده های این خودرو است.
جیپ صحرا
جیپ صحرا با اتاقی کوچکتر از جیپ آهو و 2 در تولید شده است.البته اتاق های این خودرو در 3 مدل تولید شده است. جیپ صحرا با اتاق فلزی، جیپ صحرا با اتاق فایبر گلاس و جیپ صحرا با اتاق کالسکه ای وجود دارد. این خودرو بعد از جیپ شهباز و به عنوان نمونه پیشرفته تر از آن وارد بازار خودرو ایران شد. اما با توجه به عملکرد خوب و قابل قبول هنوز هم در بین آفرود بازها طرفداران خاص خودش را دارد.
جیپ صحرا مجهز به موتوری2.7 لیتری با گیربکس 5 سرعته دستی و توانایی تولید نیرویی معادل 165 اسب بخار را دارد. که این مشخصات برای خودرویی با این قیمت شگفت آور است. و به دلیل این قدرت شگفت انگیز طرفداران بسیاری نسبت به دیگر مدل ها در ایران دارد.
جیپ شهباز
یکی دیگر از مدل های کمپانی قدیمی جیپ است. که در دهه 40 به همراه جیپ آهو مونتاژ شد. نکته جالب جیپ شهباز اینست که با دو مدل اتاق به بازار عرضه شد. جیپ شهباز با مدل اتاق کروک و جیپ شهبازبا مدل کابین فلزی، که البته هر کدام از این مدل ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. جیپ شهباز با موتور 3.8 لیتری جیپ آهو و با گیربکس 3 سرعته و یا با موتور 4.2 لیتری با گیربکس 4 سرعته ارائه شده است.
سخن آخر
از دلایل محبوبیت تولیدات کمپانی جیپ در ایران قدرت فوق العاده موتور و هماهنگی عالی آن با گیربکس است. البته از نوستالژی بودن این خودروها برای مردم ایران همه به راحتی نمی توان گذشت. داشتن قیمت مناسب نسبت به مدل های جدیدتر یکی از نکاتی است که مردم خصوصا آفرود بازها را ترغیب به خرید این مدل ها می کند. زیرا با داشتن دانش کافی در مورد قطعات و نحوه تعمیر آنها این مدل جیپ ها بهترین گزینه می تواند باشد.
تاریخچه شورلت را شما می توانید از اینجا مطالعه کنید. با سایت لوازم یدکی همراه باشید.